Vappu meni tänä vuonna reissun päällä. Minä, Disa, Hilda ja Huuru suuntasimme Ålesundiin, jota tituleerataan yleisesti Norjan kauneimmaksi kaupungiksi. Lähdimme torstaina iltalaivalla Turusta kohti Tukholmaa.

Ei sentään Suomen Joutsenella, vaan Baltic Princessilla. Hytissä voi maksimoida koirien makuutilat nukkumalla itse yläsängyssä :D

Laivassa nukutun yön jälkeen aamuvarhaisella alkoi reipas 900 km matka. Rattoisasti meni, maisemat Norjassa ovat niin henkeäsalpaavan upeat, että niitä kelpaa ihailla useita tunteja. Sää oli pilvinen ja vettä sateli Ålesundissa lähestyttäessä sekä siellä, mutta perjantai-iltana saimme reissun ainoat sateet loppureissun sujuessa kauniissa aurinkoisessa ja puolipilvisessä kelissä. Ålesund koostuu useasta saaresta ja sijaitsee aivan Norjan länsirannikolla, noin Vaasan korkeudella.

Välillä sukelletaan tunneleihin, välillä ajetaan siltoja pitkin.

Saavuimme illalla majapaikkaan, josta olisimme saaneet upgreidauksella isomman huoneen, mutta valitsimme erillisessä rakennuksessa sijaitsevan minimotellin, jossa oli oma sisäänkäynti suoraan huoneeseen - kätevää koirien kanssa ja muutenkin. Hotellin päärakennuksessa oli ruokakauppa samassa, kätevää sekin. Käytimme hauvelit iltalenkillä ja sitten piipahdimme kaupassa iltapalaa hakemassa, takaisin tullessa ikkunan takaa kuvattuna näky oli tämä:

Lauantaina menimme aamupäivällä näyttelypaikalle. Landseereja ei ollut ilmoitettu Hildan ja Huurun lisäksi muita, mutta tutustuimme pikaisesti norjalaiseen landseer-kasvattajaan, joka oli näyttelyssä töissä. Tuomarina toimi tanskalainen Lisbet Utke Ramsing, Hildan alkuperäinen arvostelu online-tulospalvelusta poimittuna:

Vapaasti suomennettuna jotakuinkin näin: Hyvin rakentunut narttu, feminiininen hyvinmuodostunut pää, hyvä kaula ja hyvä eturinta, vakaa ylälinja, hyvin rakentunut risti, oikein asettunut häntä, hyvin kulmautunut, voimakas luusto, vapaat liikkeet hyvällä työnnöllä, hyvä turkki, ihana luonne. PN1 SERT CACIB ROP oli lopputulos :) Hildasta tuli siis Norjan muotovalio, CACIB:ia sille ei enää vahvisteta. Huuru sai myös hienosti sertin ja oli VSP :) Kuvan tuomarin kanssa otti uusi tuttavamme Nicholas Denton.

279447321_10225403090402688_688166863929

Näyttelyn ja lounaan jälkeen ajoimme Godoyan saarelle patikoimaan. Kertakaikkiaan ihanat maisemat, ihan mun mieleiset! Karua, kiveä, merta, vuoria, avara taivas ja tilaa hengittää.

Kävimme myös toisella puolella saarta, jossa oli soma majakka ja Atlantin aallot löivät tuulen voimasta rantaan yllättävänkin kovaa. Rannalla oli muutama surffaajakin aaltoja metsästämässä. Nautimme vappu-piknikin majakan juurella ja kävelimme rannalla.

Sunnuntaina menimme taas aamupäivällä näyttelypaikalle eikä sillekään päivälle ollut muita landseereja ilmoitettu. Tuomarimuutos oli osunut kohdallemme, alun perin piti olla norjalainen Terje Lindström, jonka kehässä olin männä vuosina pariin otteeseen Helvin kanssa käynyt (messarissa nuorten luokasta hienosti PN2). Norjalainen oli uusi tuomarikin, nimeltään Frank Christiansen. Huuru ja Hilda olivat myös hänen mieleensä, Hilda ROP ja nord-sertti, Huuru kansallinen sertti, nord-sertti ja VSP :)

279863947_10225403091042704_358327413155

Myös yllä olevan kuvan otti Nicholas Denton. Hildan arvostelu sunnuntailta:

Suomeksi suunnilleen, että hyvä sukupuolileima, hyväksyttävä silmien väri, voimakas leveä kaula, sopivan pituinen runko, hyvä risti (tarkoittaa lantiota), normaalit kulmaukset, tyypilliset tassut, hyvin vakaat liikkeet, hyvä luonne, nokipilkut hyväksyttävissä.

Näyttelyn jälkeen lähdimme ajamaan kohti Brumunddalia, jossa oli seuraavan yön pit-stop. Viitisen tuntia ajomatkaa, edelleen Norjan puolella siis. Hotellina maailman korkein puurakenteinen rakennus, jossa 19 kerrosta, korkeutta 85 m. Huoneemme sijaitsi 8. kerroksessa eikä tehnyt mieli mennä katolle näköalatasanteelle. Ulkoilut hotellin liepeillä järvenrantapuistossa, jossa otimme myös koirien yhteiskuvan palkintoruusukkeiden kera.

Maanantain aikana loppumatka takaisin Tukholmaan, iltalaivalla Turkuun ja tiistaina ennen puolta päivää kotona - väsyneinä, mutta onnellisina :) Hilda ja Huuru olivat aivan erinomaisen helppoja ja hyviä reissukoiria. Huuru on niin järkevä nuori uros kaikin puolin <3