tiistai, 23. kesäkuu 2026

Moniosaaja-hopeamitalisti

Hertta%20palkinnot.jpg

Rotujärjestömme Suomen Landseeryhdistys Ry palkitsi Hertan kristallikuvalla FI JVA - Suomen jäljestämisvalion arvosta ja ai että nuo kristallikuvat ovat nättejä <3 Minulla on kirjahyllyn päällä kaikista aikuisista lansuistani kristallikuvat, Pekun oma on itse teettämäni, muut ovat palkintoja Landseeryhdistykseltä. Pekun kristallista tämä perinne sai alkunsa, kun yhdistyksen silloisessa hallituksessa vuosia sitten päätimme alkaa palkita koevaliot ja olin varmaan siinä lähiaikoina kristallin hankkinut ja siihen ihastuneena ehdotin tällaista palkintoa. Valokuvat eivät tee kolmiulotteiselle kristalliin kaiverretulle kuvalle oikeutta, mutta tässä esimerkki, miten niitä voi korostaa taustavalolla.

 kristallikuvat.jpg

Hertta sijoittui toiselle sijalle viime vuoden Moniosaaja-pistelaskussa. Pistelasku menee siten, että jokaisesta lajista, jossa lansu on käynyt kokeissa, otetaan huomioon korkeimmat pisteet tuottanut yksi tulos. Hertalla mukaan laskettiin MEJÄ VOI1-tulos, rally-tokosta voittajaluokan hyväksytty tulos, luonnetestissä käynti, näyttelystä ERI ja vesipelastuksesta koekäynti ilman tulosta. Taisi saada vielä lisäpisteitä jos on yli kolmesta lajista tuloksia. Hopeasija oli pienoinen yllätys, kun en ajatuksissani ollut asennoitunut, että vuosi 2025 olisi ollut mitenkään loistokas kisavuosi.

Helatorstaina kävin molempien Hildan ja Hertan kanssa rally-tokokisoissa Kotkan Koiraystäväin Seuran hallilla. Hildan ilmoitin avoimeen luokkaan yhteisymmärryksessä Kissin kanssa siitä, että hän oli nyt saanut tarpeeksi treeniä alokasluokasta. Minä läksin kokeilemaan, sujuvatko Hildalta osittain uudet tehtävät. 

rt%20AVO.jpg

Radalla oli neljä meille uutta tehtävää ja virheitä Hilda teki 2-kyltillä (ei pyörähtänyt) -10, minä 4-kyltillä (pysähdyin) -3, me 6-kyltillä (eriaikaisuutta), Hilda 9-kyltillä (maan haistelu) -3 ja Hilda 14-kyltillä (epätarkkuutta) -1 ja -1. Ei siis komeita pisteitä, hyväksytty tulos 78 p. ja tuomarilta kehuja silmukoiden käännöksistä. https://youtu.be/E_XdiuF6qJw?si=QuC-ahCF81Fs4Oo_

Hertan kanssa osallistuin alokasluokkaan ja sieltä pisteitä 81. Ajattelin, että ainakin yhden alokasluokan kisan kävisin vielä Hertan kanssa, sitten sillä olisi "toista kertaa RTK1" - todellisuudessa ei tietystikään uudestaan saa koulutustunnusta ;) 

rt%20ALO.jpg

Tällä radalla virheet tulivat 4-kyltiltä -1 (Hertta "ylikääntyi"), 5-kyltiltä -1 (hidas istuminen), 6-kyltiltä -1 (eriaikaisuutta), 9-kyltiltä -1 (epätarkkuutta), 10-kyltiltä -5 (käytösvirhe, osuiko Hertta minuun suullaan) ja 11-kyltiltä -10 (väärin suoritettu tehtävä, koiralla ylimääräisiä liikkeitä). https://youtu.be/japjNqdtWxE?si=s8tTYAXonh8Iht35

 

 

 

 

 

tiistai, 9. kesäkuu 2026

Erikoisnäyttely 2026

Viime vuoden erkkari ei tuntunut erkkarilta, kun se järjestettiin World Winner -näyttelyn yhteydessä ja osanottajia oli niin vähän - tänä vuonna palattiin lähemmäs totuttua, tosin edelleen toisen näyttelyn yhteydessä, mutta ulkonäyttelynä ja osallistujia sentään 50 landseerin verran. 

Ensin kirjoitan kuitenkin erkkaria edeltäneenä päivänä olleesta Kouvolan ryhmänäyttelystä, kun osallistuimme sinne matkalla kohti erkkaria. Hertta ja Hilda menivät kehään, tuomarina Paula Rekiranta, josta minulla ei entuudestaan ollut kokemusta. Hilda sai niin hienon arvostelun, että huh hei: 10 v. Upeasti liikkuva, erinomaisessa kunnossa esitetty veteraaninarttu, jolla kaunis ilmeikäs pää. Hieman vaaleat silmät. Vahva oikea-asentoinen kaula. Ikäisekseen hyvä ylälinja. Erinomainen luusto. Hyvät kulmaukset. Leveä reisi. Hyvä karvan laatu. Valkoinen pohjaväri voisi olla hieman puhtaampi. Näyttävä veteraani. Hertankin arvostelu oli hyvä: Tyypiltään erinomainen narttu. Hyvä rungon pituus ja riittävä raajakorkeus. Oikean mallinen nartun pää. Hyvä vahva kuono-osa. Silmät voisivat olla aavistuksen tummemmat. Riittävä kaula, hyvä eturinta ja rinnan syvyys. Tasapainoisesti kulmautuneet hyväluustoiset raajat. Oikea karvan laatu ja hyvät värimerkit. Liikkuu hyvin sivulta. Takaa hieman kapeasti. Molemmat saivat ERI1 SA ja niin siinä vielä kävi, että mutsi pesi tyttärensä paras narttu -kisassa :D Hilda ROP-VET ROP ja Hertta PN2. 

Kouvolasta matka jatkui Varkauteen ja yöpyminen leirintäalueella mökissä oli Hipulle ensimmäinen pois kotoa; Hippu kotiutui muitta mutkitta...

majoitus.jpg

Erikoisnäyttelyn pikkupentuluokkaan (5-7 kk) osallistuivat kaikki Hipun pentuesisarukset eli meillä oli samalla myös vapaamuotoinen pentuetapaaminen :) 

pentuetapaaminen.jpg

vas. Hippu, Muru, Stella, Tuisku, Usva-äippä, Aamu ja Ahti

Tässä video narttujen pikkupentuluokasta, ensimmäisenä Hippu, sitten Aamu, Muru ja Stella: https://youtu.be/x9Uf78qnA1k?si=TAwO0oy7Q3_ndUCp

Hippu sai oikein lupaavan arvostelun: 6 kk vanha. Oikeat mittasuhteet, kaunis pään profiili. Kauniit silmät ja oikea-asentoiset korvat. Pää kokonaisuudessaan hieman runkoa jäljessä. Hyvä vahva alaleuka. Oikea purenta. Kaunis ylälinja. Sopiva raajaluusto. Hyvin ja tasapainoisesti kulmautunut kauttaaltaan. Hyvä vahva, pitkä lantio. Runko saa vielä täyttyä. Hieman ylpeä hännästään liikkuessaan. Liikkuu hyvällä ulottuvalla sivuaskeleella, kapeasti edestakaisin. Etuosa saa tiivistyä reilusti. Varsin mallikas narttu jahka eturintaa ja runkoa tukemaan hyvin asettuneita raajoja. Hyvä väritys. Miellyttävä, iloinen käytös. PPEK3

Kissi on hyvin kouluttanut Hippua esiintymään :) Kuvan otti Suvi Ruotsalainen.

IMG_0043.jpg

Liikekuvia on vaikea saada oikein onnistuneita, mutta videolta poimin yhden, jossa näkyy tuo omaa silmääni suuresti miellyttävä Hipun sivuaskel.

Screenshot_20260609_125954_Video%20Playe

Sijoituspodiumilta tämän kuva otti Suvi Ruotsalainen, palkinnot olivat superhyvät! Loistava idea yhdistykseltä hakea sponsoreita luokittain ja hienosti kasvattajat ottivatkin kopin tästä ideasta! Narttujen pikkupentuluokan palkinnot sponsoroi kennel Rowanstars.

IMG_0368.jpg

Useamman tunnin odottelun, tuttujen kanssa keskustelun, koirien katselun ja lounastamisen - eli sen ihka oikean erkkarimeiningin - jälkeen oli vuorossa narttujen valioluokka, johon Hertta osallistui. Ja mitä mitä ihmettä, Hertta oli valioluokan 2/6, SA: 5-vuotias mittasuhteiltaan hieman pitkä, mutta hyvä raajakorkeus. Hyvä pään sivuprofiili ja oikein asettuneet korvat. Ilmettä hieman häiritsee kovin kookkaat silmät. Huulet voisi olla tiiviimmät. Epätasainen etuhammasrivi, pienet hampaat. Riittävä kaula, hyvä runko, hieman turhan pitkä lanneosa. Kaunis häntä. Hyvin kulmautunut takaa, riittävästi edestä. Liikkuu yhdensuuntaisesti edestakaisin sujuvalla, riittävän pitkällä sivuaskeleella. Rauhallinen esiintyjä. Hyvä karvapeitteen laatu, joskin vaihtamassa karvaansa. 

IMG_1743.jpg

IMG_1865.jpg

Valionarttujen sijoituspalkinnot sponsoroi kennel Vesihelmen ja ne olivat oikein kivat erikoisruusukkeet, kuvat otti Suvi Ruotsalainen.

Narttujen veteraaniluokassa oli varmaan ennätysmäärä osallistujia. On todella hienoa, että nykyään on paljon hyväkuntoisia veteraani-ikäisiä landseereja! Tietenkin niitä on enemmänkin, kuin mitä erkkarissa nähdään :) Tässä kehässä oli kuitenkin kuusi osallistujaa ja Hilda oli toiseksi vanhin ollen 10 v. 1 kk. Todella hyvä tulos Hildallekin, VET ERI3 SA: 10-vuotias. Mittasuhteiltaan hieman pitkä narttu, juuri ja juuri riittävä raajakorkeus. Vahva nartun pää, kaunis sivuprofiili. Kaunisasentoiset korvat, pyöreyttä silmissä. Erinomainen pigmentti. Vahva kaula. Tilava runko ja vahva raajaluusto. Hieman pituutta lanneosassa. Hyvin kulmautunut takaa, hieman niukemmin edestä. Kaunis häntä. Liikkeessä hyvä askelpituus, hieman löysyyttä edessä. Hyvä takatyöntö. Ikäisekseen erinomaisessa kunnossa vaikkakin selkä hieman elää liikkeessä. Hyvä karvapeitteen laatu. Mukava käytös. 

Hildan erkkarivideo, ei jalka paina <3 https://youtu.be/tsdTEoChdEA?si=izMNwV0IWqPHenjX

IMG_2076.jpg

Kuva: Suvi Ruotsalainen, veteraaniluokan narttujen sijoittujia palkinnoin muisti kennel Washakie. 

Paras narttu -kehässä oli seitsemän narttua, joista kaksi minun :) Ja koko erkkarin kolmanneksi paras narttu oli Hertta!! Paras sijoitus mun koirille erkkarissa ikinä!! Ja vieläpä oma kasvattini, olin aivan ällikällä lyöty... Kerta kaikkiaan ei voi olla kuin tyytyväinen omien koirien arvosteluihin ja sijoituksiin; tuomari Nina Janger antoi siis vain kymmenelle koiralle SA, kolmelle urokselle ja seitsemälle nartulle (pentuluokissa ei SA ole käytössä). 

 

keskiviikko, 27. toukokuu 2026

Hilda 10 v. <3

Hildan kymppisynttäreitä juhlittiin perhepiirissä 5.4. <3 <3

Hilda%2010%20v..jpg

Hilda on saanut olla terveenä ja hyvinvoivana ja siitä täytyy olla todella kiitollinen. Jotain vanhuuden kotkotuksia on, mutta ne ovat henkisellä puolella - esimerkiksi ruoka-ajoista Hiltsu on nykyään hyvin tarkka ja aamuisin klo 7 alkaa vaatimukset aamusapuskan perään oli sitten arki tai viikonloppu :D Iltaruuan aika klo 21 on ohjelmoitu myös lähes minuutilleen. Muuten elämä jatkuu samanlaisena; normaalisti lenkkejä ja muuta aktiviteettia. Vetohommat on jätetty pois ja vepe-treenit, koska itseäni pelottaa, että kävisi joku tapaturma, josta vanhuskoira ei toipuisi.  

Huhtikuun lopulla koitti Hipun näyttelyuran avaus Helsingin messukeskuksessa pentunäyttelyssä. Sisaruksiakin nähtiin, kun Ahti ja Aamu osallistuivat myös :) Hippu sai hienon arvostelun Teija Salmi-Aallolta: 5 kk. Kauniisti kasvanut, selvä sukupuolileima. Hyvät mittasuhteet tässä vaiheessa. Narttumainen pää, jossa hyvä ilme. Sopiva pituus. Hyvä kaula ja ylälinja. Sopiva runko. Hyvä luusto ja käpälät. Tasapainoisesti ja hyvin kulmautunut. Hyvä leveä reisi. Liikkuu yhdensuuntaisesti, vielä hieman kapeasti. Erinomainen sivuaskel. Kaunis narttumainen kokonaisuus. Ihastuttava olemus ja käytös. Pentuluokassa ei anneta laatuarviointia ERI/EH/H/T/HYL/EVA, vaan sanallinen arvostelu ja jos useampi osallistuja, niin tuomari asettaa pennut järjestykseen ja antaa tai on antamatta kunniapalkinnon. Hippu sijoittui toiseksi ja sai KP:n. Kuvan kehästä otti Anne Ikonen.

Hippu%20messarissa.jpg

Yhdessä match show'ssa Hippu ja Kissi kävivät myös harjoittelemassa ja sen verran hyvin meni, että Hippu oli sinisten pentujen ykkönen ja BIS-kisassa viides. Mätsärissä oli tosi hulppeat palkinnot, oli pokaalit, ruusukkeet, nameja, leluja, lahjakorttia yms. Kuva Virolahden Koiraharrastajat ry:

m%C3%A4ts%C3%A4ri1.jpg

 

maanantai, 20. huhtikuu 2026

Jokaiselle jotakin

Hertalle tuli helmikuun lopussa korvaan hiivaa, johon piti hakea lääkitystä ja sitä myöten Hertta oli sairaslomalla kisoista. Minä kävin Hildan kanssa maaliskuun alussa rally-kisoissa ja tuli vedettyä sadan pisteen rata :D Videon kuvasi Kristian Farneti: https://youtu.be/dExcm3UmOok?si=5nLro2kSyEvPNJhE

ratapiirros.jpg

Sijoituimme kolmansiksi ja tuomarin kommentit "taitava koira, jolla hyvä takapään käyttö, hyvä selkeä ohjaus" lämmittivät mieltä.

palkintokuva.jpg

Tästä viikon kuluttua kisassa olivat taas Hilda & Kristian. 

ratapiirros.jpg

Hilda ei ollut ihan skarppina alussa, niin ekalla kyltillä tuli muutama virhepiste ja 7-kyltillä yksi virhepiste. Pahaksi onneksi pujottelu jotenkin sekoitti ohjaajaa siten, että Kristian meni maalikyltin väärältä puolelta. Näin ollen pisteitä jäi radalta 85/100 p. 

https://youtu.be/TD_2Z2RwhDc?si=gYXPwdNIRyuNcYy0

Ja vielä kolmas rally-kisa mahtui maaliskuulle, ohjaajana Hildalla taas Kristian ja he saivat tuomarin palkinnon kommentein "Aivan ihanasti kannustat ja ohjaat koiraa" :) 

ratapiirros.jpg

Ensimmäinen tehtävä meni pieleen, kun Hilda ei pysähtynyt ajoissa. Muuten ei tullut kuin muutama pistevähennys epätarkkuuksissa ja harmittava työtapaturma kyltillä 10, kun hihna meni Hildan jalan alta ja sen pois ottamisesta juuri ennen pujottelua tuli -3 ilmeisesti ohjaajan hidastamisen takia. Lopputulos 83/100 p. 

tp.jpg

https://youtu.be/Gxq6pqWk3gI?si=WQJ0d81nqor5AJJd

Pääsiäisenä kisat vielä "kotihallilla" Kotkassa, josta 80/100 p. 

ratapiirros.jpg

Tällä kertaa alku sujui heiltä paremmin kuin tähän mennessä, varmaankin siksi, että sitä oli harjoiteltu ;) Harmillisesti Kristian sekoitti 360 astetta oikeaan ja koira kiertää ohjaajan -kyltit keskenään ja kolmoskyltillä tuli väärin suoritettu tehtävä. Lisäksi silmukassa tuli jotain epämääräisyyttä ja yksi perusasento oli aivan vino. Tuomarilta mukavat kommentit "ihanan lempeää ja koiraa huomioivaa ohjausta!"

https://youtu.be/r_Khthn-guY?si=m6nODxDwCtKgSfW1

Osallistuin Hertan kanssa nosework-kurssille ja oli tosi mukava laji! Pääpaino oli sisäetsinnässä, mutta laatikkoetsintää ja ajoneuvoetsintääkin kokeiltiin. Ulkoetsintää ei ollut, kun oli niin kovin tuulista, että alkeiskurssilaisille olosuhteet olivat liian vaativat. Hertta osoitti lahjakkuutta lajiin, se työskenteli rauhallisesti ja aika systemaattisesti. Ilmaisun opettaminen jäi kotiläksyksi, jonka toivottavasti saisin kesän aikana hiottua. Haisteluhommien lisäksi Hertta oli vetojuhtana kyläyhdistyksen kevättapahtumassa.

Hipulla oli Muru-sisko hoidossa yhtenä viikonloppuna ja voi että pennuilla oli kivaa! Ne temmelsivät aamusta iltaan :) 

Vapaamuotoisen riehumisen lisäksi Hippu on käynyt koirahieronnan tutustumiskäynnillä, muutaman kerran Kristianin kanssa näyttelyharjoituksissa ja juuri aloittanut koirakoulussa käymisen. Näyttelytreeneissä on tullut hyvää tottumista toisten koirien kanssa samaan aikaan liikkumiseen kehässä sekä vieraan ihmisen katsoessa hampaat. Täytyy sanoa, että Hipun ravia nähdessä menee iho kananlihalle, koska se liikkuu niin kovin hienosti sivulta pikkupennuksi! 

 

tiistai, 10. maaliskuu 2026

Talven touhuiluja

Ajan kulumisen huomaa ainakin Hipun kasvamisesta jos ei muusta :D Ikää neljä kuukautta, painoa noin 20 kiloa ja rokotukset laitettu sekä passi hankittu. 

Tässä tuoreimmat kuvat, ei ole vielä tuo paikallaan poseeraaminen ihan hallussa :)

Hippu%204%20kk.jpg

Hippu%204%20kk%20p%C3%A4%C3%A4.jpg

(kuva: Laura Neilick)

Näyttelyvuosi polkaistiin käyntiin Lahdesta tammikuussa. Hertta siellä hienosti PN2 (kuudesta nartusta kaksi sai SA) ja Hilda sileä ERI. Tuomarina toimi Jarmo Hilpinen, jonka kehässä en ollut aiemmin käynyt. Hildalle hän kirjoitti arvosteluun näin: "Lähes 10 v. Raajakorkeutta saisi olla enemmän. Esitetään hieman tuhdissa kunnossa. Erinomaiset pään linjat. Hammastodistus esitetty. Vahva kaula. Hieman pehmeyttä ylälinjassa. Erinomainen raajaluusto ja hyvät käpälät. Hyvin kulmautuneet raajat. Liikkuu kapeasti takaa ja löysästi edestä. Liikkeessä kinner saisi olla huomattavasti tiiviimpi. Erinomainen luonne." Hertan arvostelu puolestaan tällainen: "5 v. Hyvä koko. Oikeat mittasuhteet. Riittävä raajakorkeus. Oikeat pään linjat. Todistus hampaista esitetty. Hyvä kaula ja ylälinja. Hyvä runko ja raajat. Kulmaukset tasapainossa. Hyvä karva. Liikkuu kapeasti takaa. Oikea askelpituus. Hyvä luonne."

Kaksi rally-kisaa uusilla säännöillä on takana ja ne menivät keskenään hyvin eri lailla! Tammikuussa Kristian aloitti oman kisauransa Hildan kanssa alokasluokassa. Sääntömuutoksen myötä koira voi joko pysyä siinä luokassa, jossa sillä oli kilpailuoikeus vanhoilla säännöillä tai koira voi aloittaa alokasluokasta tai koira voi siirtyä senioriluokkaan, jos ikää yli 8 v. Senioriluokka suoritetaan samoilla tehtävillä kuin alokasluokka ja sieltä ei enää siirrytä muihin luokkiin eli valinta on lopullinen. Pähkäilin sitten, että Hilda pystyy vielä olemaan Kristianin kisakaveri muissakin luokissa, joten alokasluokka oli luonteva valinta. Hertta peruutti alokasluokkaan hakemaan kisakokemusta. 

No siis tammikuussa Haminassa kumpikaan koira ei saanut hyväksyttyä tulosta. Hertan pasmat sekoitti koira, joka kiljahti samalla hetkellä kun astuin kehään. Uusilla säännöillä arvostelu alkaa kehään tultaessa (ennen se alkoi lähtökyltillä suorittamisluvan jälkeen) ja Hertta ei siirtynyt kanssani hallitussa seuraamisessa kehän reunasta lähtökyltille, vaan katseli taakseen, haukkui ym. Niinpä saimme lähdön lähestymisvirheitä -10 ja tehtävävirheitä -10 ja haukkumisesta -2. Varsinaisen radan räpiköimme huonossa vireessä läpi, joten ihme, että pisteitä jäi edes tuo 63. Uudessa lomakkeessa ei ole tarkempaa erittelyä virhetyypeistä, mutta tehtävävirheitä tapahtui kylteillä 3 (-1); 4 (-8); 5 (-3); 8 (-1); 10 (-1) ja maalin lähestyminen -1. Kommentteihin tuomari kirjoitti, että hyvin tsempattu. Videota ei tästä suorituksesta kuvattu, kun koirat olivat niin lähekkäin toisiaan enkä tullut kysyneeksi ketään muuta kuvaamaan. 

rt%20Hamina.jpg

Kristiania jännitti todella paljon ensimmäinen kisansa. Hildan lähtöön siirtyminen oli myös virheellinen, tehtävävirhettä -10 ja käytösvirhettä -10 (lattian haistelu). Aloitin videon kuvaamisen myöhässä, niin tuo siirtyminen ei näy videolla, rata muutoin tässä: https://youtu.be/h3zV5dO7fJM?si=5jWWc-2nM2h4q1mb

Kisajännityksessä Kristian suoritti neljä tehtävää väärin (2, 3, 6, 8), muutoin vain 2 virhepistettä kylteiltä 7 ja 9 yksi miinus kummastakin. 

Ystävänpäivänä uusi yritys sujui jo paljon paremmin :) 

Porvoo.jpg

Tällä radalla kahdeksikossa Hilda seurasi epätarkasti, meinasi ajautua väärälle puolelle ohjaajaa. Askeltehtävässä (kyltti 8) Hilda reagoi hitaasti liikkeelle lähtöihin. Seisomisessa Hilda tepsutti -1 virhepisteen verran. Juoksuun lähtemisessä Kristianin ajoitus ei ollut oikea, josta -5. Oikein kivasti jäi pisteitä, 88/100! Mielestäni hieno suoritus näin kokemattomalta ohjaajalta ja kokemattomalta koiraharrastajalta ylipäätään <3 Tuomari kommentoi, että rauhallisesti ja hyvin ohjattu rata ja tässä siitä video: https://youtu.be/F9J7c710aJo?si=SJieKJN8PBu7Fk-D

Hertan kanssa meille tuli kaksi virhettä. Toinen -1 ja toinen -10. Kymppivirhe tuli askeltehtävän viimeisessä osiossa (3 askelta ja perusasento) kun Hertan huomio herpaantui sadasosasekunniksi kohti tuomaria ja sihteeriä, niin jo se ehti mennä ohitseni. Muuten oli hyvä rata ja oli tosi kiva, että saksalainen täyskäännös yleisön edessä onnistui. Tuomari kommentoi, että sujuva rata ja koira kääntyy kauniisti. Ratavideo: https://youtu.be/I3SsamRloqg?si=iskXqh95kJboCCSo

Kisailun lisäksi tammi-helmikuussa oli koiratreffejä. Hippu on riehunut muutamaan otteeseen siskonsa kanssa ja lisäksi teimme metsälenkin porukalla, johon kuului viisi lansutinta. 

yhteislenkki2.jpg

Hippu, Waldo, Muru, Hertta & Hilda (kuva: Suvi Ruotsalainen)

HippuWaldo.jpg

Hippu ja Waldo (kuva: Suvi Ruotsalainen)

Tammikuun lopulla Hilda ja Kristian osallistuivat Kennelliiton brändikuvauksiin. Kennelliitto haki jokin aika sitten vapaaehtoisia koira- ja ihmissosiaalisia koiria, niin minähän ilmoitin tämän kaksikon ehdokkaiksi ja mukaan pääsivät :) Kuvia/videoita tullaan käyttämään Kennelliiton viestinnässä kuvituskuvina, ensimmäinen otos bongattu :D

kissi.jpg