Viime vuoden erkkari ei tuntunut erkkarilta, kun se järjestettiin World Winner -näyttelyn yhteydessä ja osanottajia oli niin vähän - tänä vuonna palattiin lähemmäs totuttua, tosin edelleen toisen näyttelyn yhteydessä, mutta ulkonäyttelynä ja osallistujia sentään 50 landseerin verran.
Ensin kirjoitan kuitenkin erkkaria edeltäneenä päivänä olleesta Kouvolan ryhmänäyttelystä, kun osallistuimme sinne matkalla kohti erkkaria. Hertta ja Hilda menivät kehään, tuomarina Paula Rekiranta, josta minulla ei entuudestaan ollut kokemusta. Hilda sai niin hienon arvostelun, että huh hei: 10 v. Upeasti liikkuva, erinomaisessa kunnossa esitetty veteraaninarttu, jolla kaunis ilmeikäs pää. Hieman vaaleat silmät. Vahva oikea-asentoinen kaula. Ikäisekseen hyvä ylälinja. Erinomainen luusto. Hyvät kulmaukset. Leveä reisi. Hyvä karvan laatu. Valkoinen pohjaväri voisi olla hieman puhtaampi. Näyttävä veteraani. Hertankin arvostelu oli hyvä: Tyypiltään erinomainen narttu. Hyvä rungon pituus ja riittävä raajakorkeus. Oikean mallinen nartun pää. Hyvä vahva kuono-osa. Silmät voisivat olla aavistuksen tummemmat. Riittävä kaula, hyvä eturinta ja rinnan syvyys. Tasapainoisesti kulmautuneet hyväluustoiset raajat. Oikea karvan laatu ja hyvät värimerkit. Liikkuu hyvin sivulta. Takaa hieman kapeasti. Molemmat saivat ERI1 SA ja niin siinä vielä kävi, että mutsi pesi tyttärensä paras narttu -kisassa :D Hilda ROP-VET ROP ja Hertta PN2.
Kouvolasta matka jatkui Varkauteen ja yöpyminen leirintäalueella mökissä oli Hipulle ensimmäinen pois kotoa; Hippu kotiutui muitta mutkitta...

Erikoisnäyttelyn pikkupentuluokkaan (5-7 kk) osallistuivat kaikki Hipun pentuesisarukset eli meillä oli samalla myös vapaamuotoinen pentuetapaaminen :)

vas. Hippu, Muru, Stella, Tuisku, Usva-äippä, Aamu ja Ahti
Tässä video narttujen pikkupentuluokasta, ensimmäisenä Hippu, sitten Aamu, Muru ja Stella: https://youtu.be/x9Uf78qnA1k?si=TAwO0oy7Q3_ndUCp
Hippu sai oikein lupaavan arvostelun: 6 kk vanha. Oikeat mittasuhteet, kaunis pään profiili. Kauniit silmät ja oikea-asentoiset korvat. Pää kokonaisuudessaan hieman runkoa jäljessä. Hyvä vahva alaleuka. Oikea purenta. Kaunis ylälinja. Sopiva raajaluusto. Hyvin ja tasapainoisesti kulmautunut kauttaaltaan. Hyvä vahva, pitkä lantio. Runko saa vielä täyttyä. Hieman ylpeä hännästään liikkuessaan. Liikkuu hyvällä ulottuvalla sivuaskeleella, kapeasti edestakaisin. Etuosa saa tiivistyä reilusti. Varsin mallikas narttu jahka eturintaa ja runkoa tukemaan hyvin asettuneita raajoja. Hyvä väritys. Miellyttävä, iloinen käytös. PPEK3
Kissi on hyvin kouluttanut Hippua esiintymään :) Kuvan otti Suvi Ruotsalainen.

Liikekuvia on vaikea saada oikein onnistuneita, mutta videolta poimin yhden, jossa näkyy tuo omaa silmääni suuresti miellyttävä Hipun sivuaskel.

Sijoituspodiumilta tämän kuva otti Suvi Ruotsalainen, palkinnot olivat superhyvät! Loistava idea yhdistykseltä hakea sponsoreita luokittain ja hienosti kasvattajat ottivatkin kopin tästä ideasta! Narttujen pikkupentuluokan palkinnot sponsoroi kennel Rowanstars.

Useamman tunnin odottelun, tuttujen kanssa keskustelun, koirien katselun ja lounastamisen - eli sen ihka oikean erkkarimeiningin - jälkeen oli vuorossa narttujen valioluokka, johon Hertta osallistui. Ja mitä mitä ihmettä, Hertta oli valioluokan 2/6, SA: 5-vuotias mittasuhteiltaan hieman pitkä, mutta hyvä raajakorkeus. Hyvä pään sivuprofiili ja oikein asettuneet korvat. Ilmettä hieman häiritsee kovin kookkaat silmät. Huulet voisi olla tiiviimmät. Epätasainen etuhammasrivi, pienet hampaat. Riittävä kaula, hyvä runko, hieman turhan pitkä lanneosa. Kaunis häntä. Hyvin kulmautunut takaa, riittävästi edestä. Liikkuu yhdensuuntaisesti edestakaisin sujuvalla, riittävän pitkällä sivuaskeleella. Rauhallinen esiintyjä. Hyvä karvapeitteen laatu, joskin vaihtamassa karvaansa.


Valionarttujen sijoituspalkinnot sponsoroi kennel Vesihelmen ja ne olivat oikein kivat erikoisruusukkeet, kuvat otti Suvi Ruotsalainen.
Narttujen veteraaniluokassa oli varmaan ennätysmäärä osallistujia. On todella hienoa, että nykyään on paljon hyväkuntoisia veteraani-ikäisiä landseereja! Tietenkin niitä on enemmänkin, kuin mitä erkkarissa nähdään :) Tässä kehässä oli kuitenkin kuusi osallistujaa ja Hilda oli toiseksi vanhin ollen 10 v. 1 kk. Todella hyvä tulos Hildallekin, VET ERI3 SA: 10-vuotias. Mittasuhteiltaan hieman pitkä narttu, juuri ja juuri riittävä raajakorkeus. Vahva nartun pää, kaunis sivuprofiili. Kaunisasentoiset korvat, pyöreyttä silmissä. Erinomainen pigmentti. Vahva kaula. Tilava runko ja vahva raajaluusto. Hieman pituutta lanneosassa. Hyvin kulmautunut takaa, hieman niukemmin edestä. Kaunis häntä. Liikkeessä hyvä askelpituus, hieman löysyyttä edessä. Hyvä takatyöntö. Ikäisekseen erinomaisessa kunnossa vaikkakin selkä hieman elää liikkeessä. Hyvä karvapeitteen laatu. Mukava käytös.
Hildan erkkarivideo, ei jalka paina <3 https://youtu.be/tsdTEoChdEA?si=izMNwV0IWqPHenjX

Kuva: Suvi Ruotsalainen, veteraaniluokan narttujen sijoittujia palkinnoin muisti kennel Washakie.
Paras narttu -kehässä oli seitsemän narttua, joista kaksi minun :) Ja koko erkkarin kolmanneksi paras narttu oli Hertta!! Paras sijoitus mun koirille erkkarissa ikinä!! Ja vieläpä oma kasvattini, olin aivan ällikällä lyöty... Kerta kaikkiaan ei voi olla kuin tyytyväinen omien koirien arvosteluihin ja sijoituksiin; tuomari Nina Janger antoi siis vain kymmenelle koiralle SA, kolmelle urokselle ja seitsemälle nartulle (pentuluokissa ei SA ole käytössä).