Koirien vuosi olisi saanut olla terveempi. Onneksi kaikki on nyt hyvin, mutta kyllä säikäytti Hildan munasarjakasvain ja lisäksi vielä Hertan kulmahammashoidot, joihin on palanut ihan kiitettävästi rahaa (onneksi sentään vakuutusyhtiö on osallistunut talkoisiin).

Harrastusvuosi oli mielestäni olosuhteet huomioituna hyvä! Tällä tarkoitan, että minulla ei yksinkertaisesti ollut resursseja treenata koiria tai kisata tämän enempää. Näyttelyissä on helppo käydä ilman erityistä osaamista ja sillä rintamalla tytöille kirjattiinkin neljä uutta titteliä ulkomaan tuliaisina. Suomessa Hilda kävi kehässä kuudesti (kolmesti PN-sijoitus) ja Hertta kävi kahdeksan kertaa (neljä sijoitusta).

Rally-tokoa harrastimme alkuvuodesta sen verran, että Hilda voitti landseerien rotumestaruuden MES-luokassa ja Hertta suoritti alokasluokan saaden koulutustunnuksen RTK1. Ruotsin rallya teimme kaksi rataa ennen vappua, mutta sieltä jäi vähän pisteitä uupumaan valionarvosta Hildalta ja minulta. Ai niin, kävi Hilda syksyllä vielä piirinmestaruuskisoissakin hyvällä 95 pisteen tuloksella. Olen tosi iloinen, että ehdimme palata tokon pariin Hildan kanssa vielä nipin napin tämän vuoden puolella kahden vuoden kisatauon jälkeen. Eli ensimmäinen koekäynti voittajaluokassa on nyt tehty ja 3-tulos saatu. Eipä siinä luokassa ole lansuja Helvin jälkeen käynytkään.

Jäljestyshommia likat tekivät MEJÄ-kokeissa molemmat kahden kokeen verran. Hildalle VOI1 ja VOI2, Hertalle 2 x AVO1 eli siirto voittajaluokkaan - tosi hienosti oikeastaan molemmilta!

Vesipelastuksessa Hildan kanssa olisin toivonut enemmän, mutta jälkikäteen ajateltuna sen terveys ei varmaan ollut enää kesällä kasvaimen takia normaalilla tolalla. VOI2-tuloksen Hiltsu silti teki rotumestaruuskokeessa. Hertta taas omalta osaltaan yllätti positiivisesti ja suoritti alokasluokan kahdella superhienolla ykköstuloksella, joista toisella se ansaitsi myös rotumestaruuden.

Siinäpä meidän harrastusvuosi oli tiivistettynä. Ensi vuodelle en uskalla asettaa mitään tavoitteita, mutta toivon saavani lähteä veteraaniluokkiin näyttelyihin ja toivon myös Hertalle pentuja.