Kesälomareissumme suuntautui Riikaan ja Ogreen. Lähdimme perjantaina matkaan minä, Tommi, Helvi ja Jaana & Ville. Autolautalla Tallinnaan ja onneksi sain paikan päältä ostettua lemmikkihytin, sillä autokannella oli todella kuuma. Tallinnasta ajeli noin viitisen tuntia pysähdyksineen Riikaan, jossa meillä oli hotellihuoneet Maritim Park Hotel Rigassa - oikein neljän tähden hotelli, mutta eipä ollut mennyt matkatoimistosta respaan tieto, että lemmikistä on jo maksettu, siispä kaivoin kuvetta uudemman kerran kiltisti ja myöhemmin sainkin matkatoimistosta palautuksena ylimääräisen maksun. Lauantaina ohjelmassa oli Ogren kr-näyttely noin 30 km Riikasta. Näyttelyn toimistossa väitettiin, ettei maksuni ole tullut perille ja minun pitäisi maksaa näyttelyn maksut käteisellä. Nyt en suostunut kiltisti kaivamaan kuvetta, vaan näytin tulostamani englanninkielisen pankkikuitin sekä sähköpostiviestin, jossa näyttelytoimikunta vahvistaa ilmoittautumiseni ja maksuni tulleen perille (onneksi tuli tulosteltua kaikki asiaan liittyvät paperit mukaan). Niinpä sain näyttelynumerot Helville ja saatoimme alkaa odottaa kehää. Kentällä oli todella kuuma ja järjestäjät olivat laittaneet koirille juoma-astioita ympäriinsä, hienosti ajateltu. Lauantain tuomarina toimi liettualainen Ernestas Balsiukas, joka myös alla olevassa kuvassa. Nyt muuten tajusin, mitä aiemmassa Tallinnan näyttelyssä tarkoitti "L" Helvin arvostelussa - kulmauksia tietysti... Tässäkin arvostelussa oli nimittäin joku ihme suhru siinä kohtaa, kun kuulin tuomarin sanelusta "angulations". Kaikkea sitä oppii, ei pidä lukea niin kirjaimellisesti, vaan ikään kuin katsoa kuvaa; kulmahan se L on ihan selvästi. Niin siis lauantain arvostelussa sanottiin vapaasti suomennettuna, että 4-vuotias, saksipurenta, kiva pää, hyvä ylälinja ja rinta, kivat kulmaukset, vapaat liikkeet, hyvä draivi, kapea takaa. Tuloksena sert & ROP ja myös Ogre Winner -titteli (epävirallinen). Helvi tuli siis Latvian muotovalioksi! Ja koska Helvi on jo Viron ja Liettuan muotovalio, niin tämän johdosta Helvistä tuli myös Baltian muotovalio! Näyttelypaikan vieressä oli ostoskeskus ja menimme siellä olevaan ravintolan terassille syömään haettuani matolääkitysleiman eläinlääkäriltä. Koska iltapäivä oli jo pitkällä, niin päätimme jäädä ryhmäkehään. Tässä kohden voin mainita, että koira sai tulla joka ikiselle terassille mukaan, jossa kävimme - ei taitaisi onnistua Suomessa läheskään niin itsestään selvästi... No siis ryhmäkehässä kävi se tuttu kiitos ja näkemiin -ilmiö, minkä landseerin kanssa saa niin kovin usein kokea. Mutta tulipa juostua kierros muiden kakkosryhmäläisten rotunsa parhaiden kanssa. Sunnuntain näyttelyssä tuomarina toimi ex-liettualainen nykyisin ruotsalaistunut ex-Nekrosiene, nykyisin siis nimellä Natalja Skalin. Hän kirjoitutti Helvistä seuraavalla tavalla (taas vapaa suomennos): Hyvä luusto & olemus, narttumainen pää, oikeanlainen ylälinja, hyvä rintakehä ja eturinta. Hyvin kulmautunut edestä & takaa, sivuliikkeet hyvin maatavoittavat, hieman kapea takaa, hyvä luonne. Serttiä en ottanut enää vastaan, vaan kerroin sellaisen saavutetun eilen. Tuloksena ROP. Kävin ilmoittamassa, että emme jää ryhmäkilpailuun ja lähdimme Jurmalan kautta Tallinnaan. Laiva Suomeen lähti klo 22.30 ja näin meillä oli hyvin aikaa odottaa 1,5 h (!) ruokaa eräässä Via Baltican varrella olevassa raflassa... Olin varannut paluumatkalle lemmikkihytin jo etukäteen ja nukuin oikeastaan koko paluumatkan, ja niin nukkui Helvikin. Kotona olimme noin 2.30 sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Rankkaa, mutta mahdottoman mukavaa ja antoisaa! Jasu oli Pekun kanssa meillä viikonlopun ja olipa vienyt Pekun veneellä saareen uimareissulle. Hyvin oli kaikki mennyt heillä.

Reissaamisen lisäksi olen päässyt pitkästä aikaa treenaamaan hakua, raunioilla Helvi toimii todella hyvin, metsässä olisi saanut olla paremmin ohjattavissa. Hakuporukan tottistreeneissä katsastimme, mitä harjoittelun aiheita olisi pelastustottelevaisuuteen ja pääasiassa liikkeestä istuminen ja eteenmeno ne ovat. Siis varsinaisista liikkeistä, onhan siellä sitten kaikenlaista häiriötä, jota täytyy treenata, kuten vieras koira henkilöryhmässä, laukaukset seuraamisen aikana, ohjaajan meneminen henkilöryhmään paikalla makuun aikana, moottorimelu jne.

VEPE:ssä Peku on tehnyt voittajaluokan liikkeitä ja avoimesta luokasta vain vientiä. Pitkän köyden vienti, veneen haku, hukkuva sujuvat kaikki ja viimeksi teimme tälle kesälle ekaa kertaa myös rannan suuntaisen viennin, hyvin meni sekin vastaanottajan kutsun siivittämänä. Helvillä on myös sujunut treenit mainosti, vientimatkaa on nyt vähän lyhennetty, kun olemme panostaneet varmaan lähtemiseen. Innolla odotan tiedossa olevia VEPE-kokeita!