008-normal.jpg

Helvi palkittiin Suomen Landseeryhdistyksen toimesta Vuoden TOKO-landseerina ja Vuoden Harrastelandseerina 2013. Lisäksi Vuoden VEPE-landseer sijoituksena toinen. On mukavaa saada tunnustusta tehdystä työstä, vaikka kiitos kuuluu koiralle, joka tykkää tehdä kaikenlaisia hommia ja haluaa miellyttää ohjaajaansa. Edellä mainittuihin piirteisiin kun yhdistää vielä tavattoman ahneuden ruuan perään, niin lähtökohdat monipuoliselle harrastuskoiralle ovat mainiot. Kuten olen ehkä aiemminkin todennut, Helvi oppii kaiken mitä minä sille osaan opettaa!

Viime aikoina työn alla on ollut haku. Melkein joka viikko olemme osallistuneet treeneihin ja eilen meillä oli vieraileva kouluttaja Petteri Hotinen uutena silmäparina antamassa neuvoja ja lisäopin aiheita. Helvin koulutukseen viesti oli, että ilmaisutilanne voisi olla rauhallisempi eikä minun pitäisi ottaa koiraa joka kerta hallintaan löydöllä. Eli Helvillä ei ole ollut vaadittua asentoa, jossa ilmaista. Joskus se sitten on levoton maalimiehellä vaihdellen asentoa ja haukkumispaikkaa. Tämä ja tarve kontrolloida minun lähestymistäni aiheuttavat ajoittaista haukun pätkimistä. Lisäksi olen itse käskenyt koiran sivulleni saavuttuani löydölle, joka voi lisätä Helvin erkaantumista maalimieheltä, eli se pyrkii itse tulemaan hallintaan sivulle liian aikaisin. Lääkkeitä: ilmaisutreeniä lähellä olevalla maalimiehellä, koiran opettaminen tiettyyn etäisyyteen maalimiehestä ja vaikkapa istuma-asentoon sekä hallintaan otto jatkossa niin, että minä itse menen koiran vierelle seisomaan, jolloin muodostuu perusasento, jossa koiran tulee myös pysyä, kun maalimies tulee pois piilosta. Näillä eväillä jatkamme harjoituksia!